پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183084
شغل دوم با يک ميليون تومان حقوق
تاریخ انتشار : 1394/07/06 08:37:15
نمایش : 1198
در اوضاع نابسامان اشتغال، حضور پر رنگ شرکت هاي اينترنتي با نصب آگهي هاي تبليغاتي بر روي ديوارهاي شهر به چشم مي‌خورد. به راستي اعتماد به اين مجموعه هاي بي نام و نشان جايز است؟علت گرايش جويندگان شغل دوم چيست؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زماني که شرايط اقتصادي سخت و دشوار مي‌شود، همه به تقلا يافتن شغل دوم مي‌افتند. اگر تا ۱۰ سال گذشته خانوار کارگري مي‌توانست از طريق دريافت حداقل دستمزد ماهانه تا ۵۰ درصد از هزينه هاي خود را تأمين کند، اين نسبت رفته رفته کاهش يافته است و کارشناسان بازار کار معتقدند، دستمزدهاي مصوب شوراي عالي کار در هر سال چيزي حدود ۴۰ درصد از نيازهاي ماهانه يک خانوار کارگري را تأمين مي‌کند و ۶۰ درصد کسري وجود دارد.


همين امر موجب مي‌شود تا فرد به دنبال کار دوم باشد و حداقل نيازهاي روزانه خود را فراهم سازد. اين تلاطم زماني رخ مي دهد که فرد اولين تلنگرها و ضربات فقر را در زندگي اش احساس کند. در حالي که اکنون کمتر کسي سرمايه لازم براي ايجاد شغل را دارد تلاش مي‌کند تا از طريق زحمت و تلاش بيشتر کسري درآمد خود را جستجو کند.


اما تمام اين مسائل باعث شده است تا بازاريابي الکترونيک رواج يابد. منظور از بازاريابي الکترونيک بکارگيري کانال هاي الکترونيکي ارتباط با مشتريان به منظور نشر پيام‌هاي بازاريابي است.


« دوستاني که داراي کاري و شغلي هستند مي‌توانند به صورت تلفني يا حضوري، نيمه وقت، تمام وقت و يا ساعتي با ما همکاري کنند و ماهانه درآمد يک ميليون توماني داشته باشند»


اين بخشي از آگهي يک شرکت بازاريابي اينترنتي است که «شغل دوم با حقوق يک ميليون تومان » را تيتر آگهي خود کرده است. يکي از آسيب‌هاي اين آگهي ها بي نام و نشان بودن شرکت يا مجموعه اي است که مسئول اين آگهي هاي تبليغاتي است. فردي که با شماره مورد نظر به عنوان کارجو تماس مي‌گيرد نمي‌داند که آيا اين ماجرا کلاهبرداري است؟ اطمينان به اين شرکت تا چه اندازه جايز است؟نظارتي از سوي سازمان مشخصي بر نحوه فعاليت مجموعه صاحب آگهي تبليغاتي وجود دارد يا خير؟


به اعتقاد کارشناسان بازار کار يکي از دلايل گرايش مردم به سمت مشاغل دوم عدم داشتن مزد واقعي نيروي کار است. متأسفانه دستمزد نيروي کار در شرايط فعلي با واقعيت همسان نيست. نتايج بررسي بانک مرکزي نشان مي دهد که در سال گذشته هزينه سالانه يک خانوار ايراني ۳۲ميليون و ۸۷۶ هزار تومان و درآمد سالانه همان خانوار ۳۱ميليون و ۳۹۳هزار تومان بوده بنابراين خانوارهاي ايراني در سال گذشته يک ميليون و ۴۸۳ هزار تومان کسري داشتند. همين امر باعث گرايش مردم به مشاغل ديگر مي‌شود.


برخي عدم رضايت از شغل اول را از علل گرايش افراد به سمت شغل‌هاي ديگر مي‌دانند و برخي ديگر از کافي نبودن درآمد شغل اول سخن مي‌گويند اما به زعم کارشناسان بازار کار، مهمترين دليل دو شغله بودن افراد به ويژه کساني که در رده‌هاي پايين شغلي هستند، مشکلات معيشتي و عدم تأمين نيازهاي خود و خانواده است که ناچار به شغل دوم روي مي‌آورند.


هادي ابوي سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور مي‌گويد: با شرايط فعلي زندگي‌ها‌ به قدري سخت شده که تعداد افراد شاغل در بسياري از خانواده‌ها به بيش از يک نفر افزايش پيدا کرده تا جايي که حتي زنان خانه نيز پا به پاي مردان براي گذران زندگي کار مي‌کنند.


وي مي‌افزايد: يکي از توجيهاتي که در مورد اشتغال افراد دو شغله و بعضاً سه شغله مي‌شنويم اين است که از تجارب آنها در کار استفاده مي‌شود در حالي که وقتي به بحران بيکاري در کشور نگاه مي‌کنيم چاره‌اي جز ساماندهي دو شغله‌ها نداريم.


به اعتقاد سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور، بالا بردن سن بازنشستگي يکي از عوامل موثر بر پديده دو شغله بودن است چرا که فرد بازنشسته بعد از ۳۰ سال کار و تلاش بايد به گونه‌اي زندگي کند که در دوران فراغت از کار نيازي به رفتن مجدد بر سرکار نداشته باشد اما بر خلاف تصور، خرج و مخارج و هزينه‌هاي افراد بازنشسته به مراتب بيشتر از دوران کار است و اغلب براي تامين هزينه‌هاي زندگي و درمان، شغل دومي براي خود برمي‌گزينند.

انجام چند شغل توسط يک فرد باعث سلب فرصت‌هاي شغلي از افراد فاقد کار مي شود و به گسترش بيکاري دامن مي‌زند از اين رو انتظار مي‌رود دولت‌ها با اتخاذ سياست‌هايي راه‌کار مناسب براي حمايت و صيانت از نيروي کار داده باشند تا پديده دو شغله و چند شغله بودن در جامعه کمرنگ شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html